ПАРНИЧНИ ПОСТУПАК - БИЛТЕН 4
1. Питање:
Да ли у предметима где тужилац тражи исплату разлике пензије, када је у тужби наведено да се ради о накнади штете меродаван правни основ означен у тужби код одређивања месне надлежности суда иако се у суштини тражи исплата разлике пензије, а не штета?
Одговор:
Приликом оцене месне надлежности суд није везан за правни основ тужбеног захтева наведен у тужби, већ своју месну надлежност цени према чињеничним наводима тужбе на којима тужилац заснива свој тужбени захтев и на основу чињеница које су суду познате. Правила о месној надлежности одређују који ће територијално одређени суд (који је и стварно надлежан за поднету тужбу) бити овлашћен да одлучује о конкретном тужбеном захтеву. При оцени месне надлежности цени се веза између спора и подручја надлежности одређеног суда. Та веза може бити субјективне природе – веза странака са подручјем суда (пребивалиште, боравиште, седиште странке) или објективне природе – веза елемената тужбеног захтева или предмета спора са подручјем суда (подручје где се налази објекат на који се односи тужбени захтев подручје где је штетна радња извршена, где је наступила штетна последица, подручје где се налази суд који спроводи извршни, односно стечајни поступак и др.). При одговору на постављено питање имало се у виду да сагласно члану 187 став 4 Закона о парничом поступку, који је важио у време постављања спорног правног питања, а сагласно члану 192 став 4 новог Закона о парничном поступку, који важи у време давања одговора, суд при доношењу одлуке о тужбеном захтеву није везан за правни основ који је тужилац навео у тужби. Полазећи од наведеног и за оцену месне надлежности није меродаван правни основ који је тужилац навео у тужби, већ ће суд своју месну надлежност ценити према чињеничним наводима тужбе на којима тужилац заснива свој тужбени захтев и чињеницама које су суду познате. Напомена: Уколико се у конкретном случају ради о спору по тужби поднетој из разлога што је надлежни орган, без законом прописаног разлога, ускраћивао исплату пензија у целини или делимично или је вршио селекцију извршења обавеза по извршним решењима о пензији или на други начин неправилно или незаконито поступао, ради се о накнади штете због мање исплаћене пензије коју трпи корисник пензије.
2. Питање:
Закон о парничном поступку у члану 140. предвиђа доставу преко огласне табле суда у ситуацији безуспешне доставе у току парнице. Које су то ситуације и да ли се под таквом ситуацијом може подразумевати случај када странка очигледно избегава пријем писмена у случају када се и поред више обавештавања о доспећу пошиљке не јавља у пошту ради подизања исте?
Одговор:
Одредбом члана 140 ЗПП-а ("Службени гласник РС", бр. 125/04, 111/09) је прописано да ће се када је у току парница достављање писмена било безуспешно, достављање извршити стављањем писмена на огласну таблу. Достављање се сматра извршеним по истеку рока од 8 дана од дана стављања писмена на огласну таблу суда. Како се наведена правила односе на безуспешну доставу у парници, тужбе и други иницијални акти се не могу достављати применом цитираних одредби. (Парница почиње да тече доставом тужбе туженом члан 197 став 1 ЗПП-а). Истовремено достављање на огласну таблу у случају безуспешне доставе је искључено код доставе свих писмена за које је прописана лична достава (чл. 136 ЗПП-а). Одредбе о безуспешној достави се примењују код доставе писмена физичким и правним лицима чија адреса је позната и тачна. Члан 140 ЗПП—а не садржи разлоге из којих се достављање писмена сматара безуспешним, из чега произилази да је за доставу преко огласне табле, уколико је адреса тачна и покушана достава остала више пута безуспешна, довољан било који разлог: да странка није код куће, да су пословне просторије затворене, да је прималац одсутан, да није подигао пошиљку по датом обавештењу итд.
3. Питање:
Да ли је могућа делимична пресуда на основу пропуштања?
Одговор:
У складу са одредбом члана 346. ЗПП-а ("Службени гласник РС", бр. 72/11), којом је прописано да ако од више тужбених захтева услед признања, одрицања или на основу расправљања, само за неке постоје услови за коначну одлуку или ако су само за део једног захтева испуњени услови за коначну одлуку, суд може у погледу тих захтева, односно дела захтева да закључи расправу и донесе пресуду (делимична пресуда). Делимичну пресуду суд може да донесе и када је поднета противтужба, ако постоје услови за доношење одлуке само о захтеву тужбе или захтеву противтужбе. Суштински је идентична и одредба члана 334. ЗПП-а који је престао да важи, али се примењује на основу члана 506. важећег ЗПП-а на поступке који су пре тога започети. Језичким тумачењем наведених одредби долази се до одговора да је делимичну пресуду могуће донети на основу признања, на основу одрицања и на основу расправљања, а не и због пропуштања.
4. Питање:
Да ли Агенције за пружање правне помоћи имају право на награду за заступање, колика је та награда и који пропис то прецизно регулише (у питању је награда, а не накнада трошкова)?
Одговор:
Чланом 146. став 2. ЗПП, одређено је да парнични трошкови обухватају и награду за рад адвоката и других лица којима закон признаје право на награду. Право на награду адвоката произилази из члана 23. Закона о адвокатури, а висина награде одређена је тарифом коју доноси Адвокатска комора Србије. Законски основ за признање награде Агенције за пружање правне помоћи не постоји, из чега произилази да запослени у Агенцији за пружање правне помоћи, уколико су ангажовани као пуномоћници странке, немају право на награду за заступање у поступцима пред судом. При том, треба имати у виду да је одредбом члана 85. став 1. ЗПП који се примењује од 01. фебруара 2012. године, одређено да странке могу да предузимају радње у поступку лично или преко пуномоћника који мора да буде адвокат, што значи да странку не може да заступа Агенциија за пружање правне помоћи, односно лица која су код њих запослена.
5. Питање:
Да ли је лице које је странка у поступку дужно да сноси и предујми трошкове довођења из КПЗ ако се тамо налази и ако је то према свом имовном стању могуће да изврши или не? Наиме, у питању је парнични поступак и већина спорова је везана за заштиту приватног интереса, а тиме и права. У вези с тим да ли се странка има сматрати уредно позваном ако не предујми трошкове поступка за довођење из КПЗ?
Одговор:
Лицу које је странка у парничном поступку, достављање се врши у складу са одредбом члана 131. Закона о парничном поступку, којим је прописано да лицима лишеним слободе достављање се врши преко завода за извршење кривичних санкција. Овако извршешном доставом (уз доказ-доставницу да је странка лично примила, коју парничном суду враћа КПЗ) странка се сматра уредно позваном. Одредбом члана 147. истог Закона, прописано је да свака странка претходно сама сноси трошкове које је проузроковала својим радњама. Када је странка лишена слободе, те да би била доведена на рочиште дужна је да претходно предујми трошкове довођења, јер су то трошкови које је сама проузроковала својим радњама, конкретно радњом због које се налази у притвору, односно на издржавању затворске казне. Уколико странка не предујми трошкове који би омогућили да буде довеодена на расправу из КПЗ, а позив је уредно достављен преко завода за извршење кривичних санкција, сматра се уредно позваном. Једино у ситуацији када суд одреди извођење доказа по службеној дужности (ради утврђивања чињеница у вези са применом члана 3. став 3. ЗПП-а) саслушањем странке која је лишена слободе, трошкови довођења исплатиће се из средстава суда, а ово у складу са одредбом члана 148. став 5. цитираног Закона. Дакле, странка која је лишена слободе, сматра се уредно позваном, када јој је достава извршена у складу са напред цитираном одредбом члана 131. ЗПП-а, а може бити доведена на рочиште, уколико предујми трошкове довођења. За напоменути је да Законик о кривичном поступку, из одређених разлога, ограничава могућуност лицима лишеним слободе комуникацију са спољним светом, о чему одлуку треба да донесе поступајући судија у конкретном кривичном поступку (рецимо, разлози прописани чланом 148. став 2. ЗКП-а), па без одобрења поступајућег судије у кривичном поступку, без обзира што је странка предујмила трошкове за довођења на расправу, на расправу неће бити доведена.
6. Питање:
Код тужбе за утврђење неког стварног права, да ли се као вредност предмета спора узима вредност коју је тужилац означио у тужби, или је потребно утврђивати вредност предмета спора у смислу члана 5. Закона о изменама и допунама Закона о парничном поступку? Уколико се тужбеним захтевом тражи утврђење ништавости заложне изјаве којом се власник непокретности једнострано обавезао да, уколико дуг не буде исплаћен до доспелости, поверилац можа наплатити своје обезбеђено потраживање из вредности непокретности, да ли и код оваквог тужбеног захтева треба вредност предмета спора утврдити у смислу наведеног члана 5. Закона о изменама и допунама Закона о парничном поступку, или је вредност предмета спора она која је означена у тужби?
Одговор:
Одредбом члана 5 Закона о изменама и допунама Закона о парничном поступку који је ступио на снагу 29. децембра 2009. године, даном објављивања у "Службеном гласнику Републике Србије бр. 11/09", измењен је члан 32. Закона о парничном поступку, тако што је додат нови став (став 1.), којим је прописано да се вредност предмета спора, у случајевима када се тужбеним захтевом тражи утврђење права својине или других стварних права на непокретностима, утврђење ништавости, поништај или раскид уговора који има за предмет непокретност, одређује према тржишној вредности непокретности или њеног дела. Овако новелирана одредба закона је јасна. У свим споровима за утврђење права својине или других стварних права на непокретностима, односно за утврђење ништавости, поништај или раскид уговора који има за предмет непокретност, меродавна вредност предмета таквог спора је тржишна вредност непокретности или њеног дела, а не вредност коју је тужилац означио у тужби. Због тога је у таквим споровима, чак и када је у тужби означена вредност предмета спора, потребно утврђивати тржишну вредност непокретности или њеног дела и то, аналогно члану 34. став 2. Закона о парничном поступку, чинити на брз и погодан начин који неће утицати на ефикасно поступање суда. То није потребно чинити само у случају када је тужилац уз тужбу доставио доказе на основу којих се може утврдити тржишна вредност непокретности. Вредност предмета спора за утврђење ништавости заложне изјаве одређује се према тржишној вредности непокретности на којој је засновано заложно право (хипотека), у складу са чланом 32. став 1. Закона о парничном поступку. Заложна изјава, сходно члану 14. став 3. Закона о хипотеци, по форми и садржини одговара уговору о хипотеци. Када би предмет спора било утврђење ништавости уговора о хипотеци (стварно право на непокретности), тада би се несумњиво вредност предмета тог спора одређивала према тржишној вредности непокретности. Нема оправданих разлога да се то правило не примени и у случају спора за утврђење ништавости заложне изјаве којом се такође установљава стварно право – хипотека на непокретности.
7. Питање:
Који су спорови из социјалног осигурања за које је надлежан виши суд? Да ли је виши суд надлежан и за спорове ради трошкова лечења у којима се као претходно питање разматра утврђивање права на исплату?
Одговор:
Одредбом члана 23. став 1. тачка 8. Закона о уређењу судова прописано је да виши суд у првом степену суди и у споровима поводом обавезног социјалног осигурања, ако није надлежан други суд. Сходно члану 2. Закона о доприносима за обавезно социјално осигурање ("Службени гласник Републике Србије" број 84/04 са каснијим изменама и допунама), у обавезно социјално осигурање спада: пензијско и инвалидско осигурање, здравствено осигурање и осигурање од незапослености. Обавезно пензијско и инвалидско осигурање уређено је Законом о пензијском и инвалидском осигурању ("Службени гласник Републике Србије" број 34/03 са каснијим изменама и допунама). Сходно члану 84. став 2. тог Закона, права из пензијског и инвалидског осигурања која се остварују у фонду обезбеђују се у поступку предвиђеном законом којим је уређен општи управни поступак, ако тим законом није другачије уређено. Решење о праву из пензијског и инвалидског осигурања и о пензијском стажу доноси орган утврђен општим актом фонда (члан 98. став 1.). Против решења фонда донетог по жалби, односно у вршењу ревизије о правима из пензијског и инвалидског осигурања и против коначног решења о подацима утврђеним у матичној евиденцији, може се покренути управни спор код надлежног суда (члан 103.). Из изложеног следи да спорови о правима из пензијског и инвалидског осигурања нису у надлежности вишег суда по члану 23. став 1. тачка 8. Закона о уређењу судова. Обавезно здравствено осигурање регулисано је Законом о здравственом осигурању ("Службени гласник Републике Србије" број 107/05, 109/05). Према члану 175. став 1. тог закона, против коначног акта којим је одлучено о праву из здравственог осигурања може се покренути управни спорс. Ставом другим и трећим тог члана прописано је да се, изузетно од става првог тог члана, против коначног акта Републичког завода за здравствено осигурање за остваривање права на здравствену заштиту из чланова 34 – 46. тог закона не може покренути управни спор, а против тих одлука може се тражити заштита тог права у парничном поступку пред надлежним судом. Стога, виши суд је надлежан да одлучује у споровима који су покренути против коначних аката Републичког завода за здравствено осигурање којима је одлучено о праву осигураника на здравствену заштиту предвиђеним члановима 34-46. Закона о здравственом осигурању. У те спорове спадају и спорови у којима тужилац захтева накнаду трошкова лечења. Законом о изменама и допунама Закона о здравственом осигурању ("Службени гласник Републике Србије" број 57 од 1. августа 2011. године), који је ступио на снагу осмог дана од дана објављивања и нема ретроактивно дејство, брисани су други и трећи став члана 175. Закона о здравственом осигурању (члан 37). Осигурање за случај незапослености предвиђено је у одредбама чланова 66 – 80. Закона о запошљавању и осигурању за случај незапослености ("Службени гласник Републике Србије" број 36/09 и 88/10). Одредбом члана 80. тог Закона, прописано је да се о правима незапослених из обавезног осигурања одлучује у поступку прописаном законом којим се уређује општи управни поступак, ако тим законом није другачије одређено (став први) и да против коначног решења Националне службе за запошљавање незапослено лице може тужбом покренути управни спор пред надлежним судом у складу са законом (став четврти). Стога, спорови о правима из осигурања за случај незапослености такође нису у надлежности вишег суда, у смислу члана 23. став 1. тачка 8. Закона о уређењу судова.
8. Питање:
Да ли је увек нужно одржавање рочишта по предлогу за одређивање привремене мере, обзиром да је суд законом везан за нарочито хитно поступање у породичним и радним споровима?
Одговор:
Привремена мера представља једно од средстава обезбеђења из члана 261. Закона о извршењу и обезбеђењу. Чланом 260. истог Закона прописана су посебна правила поступка обезбеђења, према којима у поступку обезбеђења суд може донети решење о обезбеђењу пре достављања предлога противној странци и пре него што је противној странци омогућио да се о предлогу изјасни, ако би предлагач обезбеђења због одлагања могао претрпети ненадокнадиву или тешко надокнадиву штету; ради отклањања непосредне опасности противправног оштећења насиљу. Према томе, разлози хитности и целисходности дозвољавају да суд о предлогу за одређивање привремене мере одлучи и пре него што туженом достави тужбу, односно и пре покретања судског поступка, а такво овлашћење произилази из одредбе члана 285. став 1. наведеног Закона, којом је предвиђено да се привремена мера може одредити и пре покретања судског поступка. То значи да уколико суд процени да је испуњен неки од услова из члана 260. став 1. тачка 1-3 Закона о извршењу и обезбеђењу, привремену меру ће одредити и без одржавања рочишта по предлогу за одређивање привремене мере. Уколико није испуњен неки од ових услова, суд ће заказати рочиште по предлогу за одређивање привремене мере, на коме ће размотрити само оне чињенице и извести само оне доказе које странке предложе, изузев кад од тога зависи примена принудног прописа, а у смислу члана 260. став 2. Закона о извршењу и обезбеђењу. Ако је привремена мера предложена у тужби, суд може да закаже рочиште и достави тужбу са прилозима тужиљи, у смислу члана 299. новог Закона о парничном поступку, а исто такво овлашћење суда било је прописано чланом 283. старог Закона о парничном поступку.
9. Питање:
Да ли се у изреци пресуде у спору за предају државине мора навести да скица вештака са увиђаја представља саставни део изреке, као и да ли таква обавеза постоји и у некој другој врсти спорова?
Одговор:
Према одредби члана 13. став 1. тачка 1. Закона о извршењу и обезбеђењу, извршна исправа је правноснажна судска одлука и судско поравнање, као и други акти странака који су законом изједначени са судским поравнањем (у истом члану су предвиђене и остале врсте извршних исправа), а чланом 17. истог Закона је прописано да је извршна исправа подобна за извршење ако су у њој означени извршни поверилац и извршни дужник, предмет, врста и обим испуњења, осим ако овим законом није другачије одређено. У смислу наведеног члана несумњиво произилази закључак да извршна исправа мора да садржи јасну и прецизну обавезу коју дужник мора да изврши.
Сагласно томе, изрека пресуде у спору за предају државине мора да садржи тачно означене све земљишно-књижне податке или податке из катастра, као и прецизне мере и границе у оквиру којих се врши предаја државине, што значи да скица вештака са увиђаја не може представљати саставни део изреке у овом поступку с обзиром да скица представља само један од доказа на којима се заснива пресуда и који као такав остаје у списима предмета.
10. Питање:
Када је предмет тужбе новчано потраживање до 2000 евра, да ли се може усвојити платни налог и када уз тужбу нису приложене веродостојне исправе и када тужилац није предлагао усвајање платног налога, а ово имајући у виду одредбе члана 454. Закона о парничном поступку?
Одговор:
Суд ће издати платни налог уколико су кумулативно испуњени услови за издавање платног налога предвиђени у члану 454. Закона о парничном поступку, једино ако је тужилац у тужби предложио издавање платног налога. Издавање платног налога је посебан парнични поступак у којем суд издаје налог туженом да испуни тужбени захтев који се односи на доспело новчано потраживање, које се доказује веродостојном исправом. У овом поступку (мандатном) до мериторне одлуке се долази брже него у редовном поступку, јер првостепени суд мериторно одлучује без одржавања рочишта. Ради се о примени начела економичности поступка. Одредбама члана 453. став 1. Закона о парничном поступку ("Службени гласник Републике Србије" број 125/04 и 111/09), који је важио у време постављања спорног правног питања, предвиђени су услови за издавање тзв. документованог платног налога: да се ради о доспелом потраживању у новцу, да се ово потраживање доказује веродостојном исправом и да је веродостојна исправа приложена уз тужбу у изворнику или овереном препису. Одредбама члана 453. став 3. истог Закона, предвиђено је да ће суд издати платни налог иако тужилац у тужби није предложио издавање платног налога, ако су испуњени сви услови за издавање платног налога. Ради се о овлашћењу суда да и без предлога тужиоца у тужби (у чијем је интересу издавање платног налога) изда платни налог ако су испуњени сви услови за издавање платног налога. Одредбама члана 454. истог Закона, регулисано је да ће се платни налог издати иако уз тужбу нису приложене веродостојне исправе, али само под условом да је тужба поднета против главног дужника, да се тужбени захтев односи на доспело потраживање у новцу које не прелази динарску противвредност 2000 евра по средњем курсу Народне банке Србије на дан подношења тужбе, као и да су у тужби изнети основ и висина дуговања и назначени докази на основу којих се може утврдити истинитост тужбених навода (такозвани недокументовани платни налог). Закон о парничном поступку не садржи одредбе којима се даје овлашћење суда да и у случају такозваног недокументованог платног налога изда платни налог иако тужилац у тужби није предложио издавање платног налога. Полазећи од начела диспозиције парничних странака, према којем суд у парничном поступку одлучује у границама захтева који су стављени у поступку (члан 3. став 1. Закона о парничном поступку), као и наведених одредаба Закона о парничном поступку којима се регулише издавање платног налога, у ситуацији када тужилац у тужби не предлаже издавање платног налога, а испуњени су сви услови из члана 454. Закона о парничном поступку (тужбени захтев се односи на доспело потраживање у новцу које не прелази динарску противвредност 2000 евра по средњем курсу Народне банке Србије на дан подношења тужбе, тужби нису приложене веродостојне исправе, а тужба је поднета против главног дужника, у тужби су изнети основ и висина дуговања и назначени докази на основу којих се може утврдити истинитост тужбених навода), суд није овлашћен да без предлога тужиоца за издавање платног налога, изда платни налог. Напомена: у Закону о парничном поступку ("Службени гласник Републике Србије" број 72/11), такође је предвиђен посебан поступак издавања платног налога (члан 455-466) и у члану 456. тога Закона је на исти начин регулисан такозвани недокументовани платни налог као што је то учињено у члану 454. Закона о парничном поступку ("Службени гласник Републике Србије" број 125/04 и 111/09).
11. Питање:
Ако странка овласти адвоката, а у пуномоћју не стоји да странку може заступати и адвокатски приправник, већ је само наведено пуномоћје да адвокат може овлашћење пренети на друго лице, да ли адвокат може овластити заменичким пуномоћјем да странку заступа адвокатски приправник из његове канцеларије или адвокатски приправник из друге адвокатске канцеларије или то пуномоћје може пренети само на другог адвоката и да ли то пуномоћје може да пренесе и на друго физичко лице?
Одговор:
Ако је странка издала адвокату пуномоћје за вођење парнице, а није ближе одредила овлашћења у пуномоћју, адвокат је на основу таквог пуномоћја овлашћен да пренесе пуномоћје на другог адвоката или да овласти другог адвоката на предузимање само појединих радњи у поступку. Одредбом члана 89. став 1. тачка 2. Закона о парничном поступку ("Службени гласник РС", бр. 125/04 и 11/09), прописано је да ако је странка издала адвокату пуномоћје за вођење парнице, а није ближе одредила овлашћење у пуномоћју, адвокат је на основу таквог пуномоћја овлашћен да пренесе пуномоћје на другог адвоката или да овласти другог адвоката на предузимање само појединих радњи у поступку. То значи да ако је странка издала адвокату пуномоћје за вођење парнице, а није ближе одредила овлашћење у пуномоћју, адвокат је на основу таквог пуномоћја овлашћен да пренесе пуномоћје искључиво на другог адвоката, који може предузимати само радње у поступку или само поједине радње у поступку, у зависности од обима пуномоћја.
12. Питање:
Да ли код тужбе за штету насталу пре доношења новог Закона о обавезном осигурању у саобраћају у погледу накнаде штете треба такву правну ситуацију третирати као "ситуацију у току" и примењивати нов Закон или не? Ако треба применити нов Закон да ли на основу члана 23. и 24. тужбу која је поднета пре подношења одштетног захтева непосредно друштву за осигурање треба одбити као преурањену или судски поступак прекидати и поднете тужбе оштећеног третирати као подношење одштетног захтева друштву за осигурање?
Одговор:
Закон о обавезном осигурању у саобраћају објављен је у "Службеном гласнику Републике Србије" број 51/09 од 14. јула 2009. године и ступио је на снагу двадесетог дана од дана објављивања у смислу члана 119. Закона. Касније су донете и објављене измене и допуне Закона. Ступањем на снагу овог Закона престале су да важе одредбе о обавезном осигурању (члан 73-108, члан 111. и 111. Закона о осигурању имовине и лица) осим члана 86. тог Закона (осигуравајући лимит), који престаје да важи по истеку три године од дана ступања на снагу Закона, а све у смислу члана 118. став 1. Закона. Имајући у виду наведено прелазним и завршним одредбама Закона о обавезном осигурању у саобраћају одређена је временска граница овог и ранијег Закона о осигурању имовине и лица у погледу одредаба о обавезном осигурању. То значи да се на односе обавезног осигурања који су засновани пре ступања на снагу Закона о обавезном осигурању у саобраћају имају применити прописи који су били на снази до дана ступања на снагу овог Закона, па у случају осигурања од одговорности (као што је осигурање од аутоодговорности) оштећено лице има право да у смислу члана 941. став 1. Закона о облигационим односима истиче непосредни захтев према осигуравачу подношењем захтева за накнаду штете у вансудском поступку или пак подношењем тужбе, за коју Законом о осигурању имовине и лица није био прописан рок, ни претходна обавеза оштећеног лица да поднесе одштетни захтев непосредно осигуравачу.
Међутим Законом о обавезном осигурању у саобраћају је одредбом члана 24. прописано да се потраживање по основу осигурања од аутоодговорности остварује подношењем одштетног захтева непосредно друштву за осигурање, па ако друштво за осигурање не достави образложену понуду за накнаду штете, односно обавештење из члана 25. став 5. овог Закона у року од 90 дана од дана пријема одштетног захтева, односно не исплати малу штету, у року из члана 27. овог Закона, тада оштећено лице може поднети тужбу суду и о томе обавестити Народну банку Србије. Законом о изменама и допунама Закона о обавезном осигурању у саобраћају ("Службени гласник РС, бр. 101/11 од 30. децембра 2011. године) чланом 2. је у члану 24. после става трећег додат нови став четири који гласи: "Тужба из става трећег овог члана достављена пре истека рока из става трећег овог члана сматра се преурањеном". Наведене измене и допуне Закона ступиле су на снагу осмог дана од дана објављивања у "Службеном гласнику РС", а то је 7. јануара 2012. године. Сагласно наведеном оштећено лице своје потраживање по основу осигурања од аутоодговорности за штете настале по ступању на снагу Закона о обавезном осигурању у саобраћају, може остварити подношењем одштетног захтева непосредно друштву за осигурање, а тужба се може поднети у смислу члана 24. тог Закона након истека рока из става 3. тог члана. Тужба поднета пре истека тог рока сматра се преурањеном и треба је одбацити аналогном применом члана 279. став 1. тачка 2. ЗППО – а ("Службени гласник РС", бр. 125/04 и 111/09) уколико се ради о поступцима започетим пре ступања на снагу Закона о парничном поступку "Службени гласник РС бр. 72/11) који је ступио на снагу 1. фебруара 2012. године, а у случају да је таква тужба поднета након ступања на снагу важећег ЗПП – а тада је такође треба одбацити аналогном применом члана 294. тачка 2. ЗПП – а. У конкретном случају нема места прекиду поступка јер ово није случај када се поступак прекида или када се прекид поступка може одредити у смислу члана 214. и 215. ЗПП – а ("Службени гласник РС", бр. 125/04 и 111/09), нити у смислу члана 222. и 223. важећег Закона о парничном поступку. Подношење одштетног захтева непосредно друштву за осигурање и протек рока из става 3. члана 24. Закона о обавезном осигурању у саобраћају представљају процесну претпоставку за подношење тужбе за накнаду штете по основу осигурања од аутоодговорности. Такође нема места ни одбијању тужбеног захтева, зато што је тужба преурањена, већ као што је претходно речено тужбу ваља одбацити као недозвољену. Слична ситуација регулисана је важећим Законом о парничном поступку у члану 193. када лице које намерава да поднесе тужбу против Републике Србије има обавезу да пре подношења тужбе, Републичком јавном правобранилаштву достави предлог за мирно решавање спора па уколико Републички јавни правобранилац не одговори на предлог у законом прописаном року, тек тада се може поднети тужба надлежном суду, јер је у супротном суд одбацује као недозвољену.
13. Питање:
Да ли у државинским споровима тужбени захтев мора и у утврђујућем и у осуђујућем делу да има означење земљишта према детаљним тачкама или другим поузданим обележјима (на пример када је у питању део земљишта) или је могуће да се у утврђеном делу тужбени захтев сведе само на опште тражење и утврђивање сметања, а само у конденматорном делу је потребно прецизирати тужбени захтев или у том делу то није неопходно?
Одговор:
У државинским споровима, тужбени захтев у утврђујућем делу треба да садржи само утврђење да је извршено сметање државине, уз опис-означење предмета сметања поседа, начина (чина) и времена сметања. Када је реч о сметању државине непокретности, тада непокретност треба да је опредељена са подацима о идентитету из јавних књига (број парцеле, земљишно-књижни уложак, односно лист непокретности, катастарска општина, површина), односно када је реч о сметању државине дела непокретности треба навести мере-границе и облик, да би се на основу судске одлуке могла извршити идентификација непокретности и да би се знало за убудуће да ли се ради о пресуђеној ствари. Тужбени захтев у конденматорном делу треба да садржи тачан опис онога што тужени треба да учини (на пример да уклони одређене предмете са парцеле, односно дела парцеле, са истим подацима, као и у утврђујућем делу захтева), или да не учини и онога шта је дужан трпети, како би судска одлука у конденматорном делу била подобна за извршење, јер је тужба у парницама за заштиту државине у суштини конденматорна тужба са захтевом за позитивну или негативну чинидбу.
14. Питање:
Да ли је странка дужна да наведе сваку парничну радњу за коју тражи трошкове поступка као и висину трошкова за сваку парничну радњу?
Одговор:
Основ одговора на ово питање треба првенствено тражити у одговарајућим законским одредбама, а то су члан 159. став 1. и 2. старог Закона о парничном поступку ("Службени гласник Републике Србије" бр.125/04 и 111/09) као и члана 163. став 1. и 2. новог Закона о парничном поступку ("Службени гласник Републике Србије бр.72/11); с тим што: сходно одредби члана 159. став 1. старог Закона о парничном поступку и сходно одредби из члана 163. став 1. новог Закона о парничном поступку (које одредбе су истоветне то јест новим законом није измењена ова одредба старог Закона) о накнади трошкова одлучује суд на одређени захтев странке; док сходно одредби из члана 159. став 2. старог ЗПП-а странка је дужна да у захтеву опредељено наведе трошкове за које тражи накнаду односно сходно одредби члана 163. став 2. новог Закона о парничном поступку странка је дужна да у захтеву определи врсту и износ трошкова за које тражи накнаду. Из наведених одредаба старог и новог Закона о парничном поступку (који ће се, у овом моменту, паралелно примењивати зависно од стадијума парничног поступка затеченог у моменту ступања на снагу новог Закона о парничном поступку) произилази следеће: о накнади трошкова суд одлучује (без расправљања) на одређен захтев странке, при чему се тим подразумева не само да је странка поднела захтев у коме тражи накнаду трошкова везаних за одређену парницу већ и да је то њено тражење конкретизовано у погледу трошкова за које накнаду тражи; а да би се та конкретизација постигла и да би поднети захтев за накнаду трошкова испуњавао Законом предвиђене услове, потребно је у захтеву опредељено навести трошкове за које странка тражи накнаду (што произилази из формулације одредбе члана 159. став 2. старог Закона о парничном поступку) односно у захтеву определити врсту и износ трошкова за које се тражи накнада (што произилази из формулације одредбе члана 163. став 2. новог Закона о парничном поступку). Сходно томе, да би се захтев за накнаду трошкова парничног поступка сматрао одређеним и опредељеним, потребно је да се из садржине истог може постићи потпуна извесност не само о томе да странка тражи накнаду трошкова већ и за које трошкове она тражи накнаду, при чему се та потпуна извесност не би могла постићи уколико се трошкови не определе, а они се не би могли сматрати довољно опредељеним уколико у захтеву нису наведени врста и износ трошкова за које се тражи накнада. Затим, да би се могла постићи потпуна извесност о врсти и износу трошкова за које се тражи накнада потребно је да странка у свом захтеву наведе: а) све врсте трошкова за које тражи накнаду, што подразумева да изричито наведе да трошкове тражи на пример за парничне радње предузете преко адвоката или пуномоћника (или за парничне радње предузете преко надлежног правобранилаштва као законског заступника), за вештачења, за накнаде исплаћене сведоцима, за плаћање судске таксе и слично; б) новчане износе који су утрошени за сваку претходну наведену врсту трошкова, а што подразумева да сваку парничну радњу предузету од стране пуномоћника адвоката, као и за друге врсте трошкова (на пример за вештачење, накнаду исплаћену сведоцима, судске таксе и друго) треба навести појединачан новчани износ и у ту сврху утрошен. Значи, странка је дужна да у свом захтеву за накнаду трошкова парничног поступка наведе како сваку радњу за коју тражи накнаду тако и висину трошкова за сваку парничну радњу, при чему те парничне радње (за које се тражи накнада) и износи који се за њих траже не морају бити конкретизовани по врсти и времену када је свака од њих предузета већ се може навести само њихов број и новчани износ који се за њих утрошио. На пример није неопходно да се за сваку парничну радњу (за коју се тражи накнада) наведе време када је предузета већ је довољно да се наведе број истоврсних парничних радњи за које се тражи накнада и новчани износ исказан као јединична вредност у оквиру укупног броја истоврсних парничних радњи (на пример да се накнада тражи за одређени збирни број одржаних рочишта, за одређени збирни број неодржаних рочишта, за одређени број образложених писмених поднесака и слично и да се потом – после навођења укупног броја одређене врсте парничних радњи – наведени новчани износ који представља издатак за појединачно предузету парничну радњу у оквиру означеног збира, а ово се ради тако што се тражи износ од по.... динара на име заступања странака од стране адвоката....одржаних рочишта, износ од по.... динара на име заступања странке од стране адвоката на.... рочишта одложених решењем суда, износ од по.... динара на име састављања.... образложених писмених поднесака од стране адвоката и тако даље). Из наведеног произилази да се афирмативно може одговорити на ово постављено питање то јест да странка јесте дужна да наведе сваку парничну радњу за коју тражи трошкове поступка као и висину трошкова за сваку парничну радњу, али да свака парнична радња за коју се тражи накнада не мора бити означена по врсти и времену када је предузета већ ће се потпуна извесност о томе за које парничне радње странка тражи накнаду постићи извођењем броја истоврсних парничних радњи и навођењем новчаног износа које се траже за сваку појединачну парничну радњу у оквиру исказаног збира истоврсних парничних радњи (јер је то довољно да се свака од парничних радњи за коју странка тражи накнаду сматра довољно конкретизованом и да се са сигурношћу може закључити који новчани износ странка тражи на име накнаде трошкова за сваку појединачну парничну радњу).
15. Питање:
Првостепеним решењем прекинут је поступак сходно члану 214. тачка 1. Закона о парничном поступку. Жалбу против решења о прекиду поступка изјавио је пуномоћник тужиоца адвокат (пре одржавања рочишта за главну расправу тужилац је преминуо). При утврђењу да је тужилац умро у току поступка, а донето је решење о прекиду поступка да ли првостепени суд или другостепени суд може жалбу да одбаци као недозвољену сходно члану 94. став 1. Закона о парничном поступку или тек по наставку поступка? Да ли суд може предузимати икакве радње у поступку у изложеној ситуацији. Уколико странка која је преминула у току поступка није имала адвоката, каква је ситуација обзиром да против решења којим се утврђује прекид поступка дозвољена је посебна жалба сходно члану 218. став 1. Закона о парничном поступку.
Одговор:
Прекид поступка регулисан је чланом 214-218. Закона о парничном поступку ("Службени гласник Републике Србије" бр.125/04 и 111/09), раније важећег Закона и чланом 222-226. Закона о парничном поступку ("Службени гласник Републике Србије" бр.72/11), сада важећег Закона). Прекид поступка наступа услед стицања одређених околности због којих суд или странке не могу вршити парничне радње. Прекид поступка наступа по самом закону (члан 214. ранијег важећег Закона о парничном поступку), члан 222. сада важећег Закона о парничном поступку) или одлуком суда (члан 215. раније важећег Закона о парничном поступку, члан 223. сада важећег Закона о парничном поступку). Прекид поступка наступа по самом закону када: странка умре, странка изгуби парничну способност, законски заступник странке умре или престане његово овлашћење за заступање, странка која је правно лице престане да постоји, односно када надлежни орган правноснажно одлучи о забрани рада, наступе правне последице отварања поступка стечаја, услед ратног стања или ванредних догађаја представља рад у суду и када је то другим законом прописано. Када прекид поступка наступи по самом закону суд само утврђује прекид поступка и решење суда о прекиду поступка има само деклараторан карактер будући да се десила нека чињеница због које се прекида поступак, а која је предвиђена одредбом члана 214. ранијег важећег Закона о парничном поступку, односно члан 222. сада важећег Закона о парничном поступку, друга је ситуација када се поступак прекида из разлога наведених у члану 215. раније важећег Закона о парничном поступку, односно члану 223. сада важећег Закона о парничном поступку где се одређује да суд може одредити прекид поступка и тада прекид поступка настаје тек одлуком суда. Прекид поступка састоји се у томе да се прекидају сви рокови предвиђени за предузимање неке парничне радње (члан 216. раније важећег Закона о парничном поступку, члан 224. став 1. сада важећег Закона о парничном поступку). Наиме, рокови престају тећи за обе парничне странке када је поступак прекинут због препреке која се тиче суда или суђења (на пример када суд обустави рад или одложи поступак до решења неког прејудицираног питања), али када се поступак прекине због препреке једне странке (због њезине смрти, због губитка пословне способности односно због губитка законског заступника) то се не прекида и рок који тече противној страни, на пример за подношење приговора против платног налога или за изјављивање жалбе против неког решења или пресуде, у којој ситуацији те приговоре или жалбу не може доставити на одговор странци због које је поступак прекинут, нити може поводом тих приговора одредити, односно одржати рочиште, јер том рочишту не би могла присуствовати странка, коју је задесио разлог за прекидање поступка. Ако би суд ипак, незнајући за прекид, доставио тој странци жалбу на одговор, достава ће важити тек од доставе решења о наставку поступка. Пресуда, која је донета на главној расправи, закључено је по наступу прекида, не важи и суд је мора укинути, чим сазна за прекид. Рокови који су прекинути за предузимање неке процесне радње почињу тећи изнова тек када поступак буде настављен. Важност губе и сви позиви као и сва одређена рочишта, јер за време прекида не може ни суд предузимати никакве парничне радње. Ако једна страна предузме неку парничну радњу према свом противнику, таква радња према противнику неће имати никакву важност док траје прекид већ само по престанку прекида. Једина радња, коју суд може извршити за време прекида је изрицање пресуде, уколико је главна расправа закључена још пре него што је наступио прекид, јер се пресуда изриче на основу чињеничног и правног стања како је било у моменту закључења главне расправе, дакле према стању пре наступања прекида (члан 216. став 2. раније важећег Закона о парничном поступку, односно члан 224. став 2. сада важећег Закона о парничном поступку). Странке могу предузимати радње у поступку лично или преко пуномоћника (члан 84 став 1 раније важећег Закона о парничном поступку), док је сада важећим Законом о парничном поступку прописано и да пуномоћник мора да буде адвокат (члан 85 став 1). Члан 94. став 1. раније важећем Закону о парничном поступку прописано је да пуномоћје престаје смрћу физичког лица, док је чланом 93. став 1. сада важећег Закона о парничном поступку прописано да пуномоћје престаје смрћу физичког лица, проглашењем за умрло и губитком пословне способности. Сходно напред наведеном уколико је једна странка умрла, то прекид поступка наступа по самом Закону, решење суда о прекиду поступка има само деклараторан карактер. Уколико је странка која је умрла имала пуномоћника, то је пуномоћје престало смрћу те странке, тако да је жалба тог лица изјављена против решења о прекиду поступка недозвољена, јер је изјављена од стране неовлашћеног лица и такву жалбу треба одбацити као недозвољену сходно одредби из члана 387. став 1. тачка 1. ранијег важећег Закона о парничном поступку, односно сходно одредби из члана 401. став 1. тачка 1. сада важећег Закона о парничном поступку. Жалбу тог лица може одбацити како првостепени тако и другостепени суд упркос томе што је одредбом члана 216. став 2. раније важећег Закона о парничном поступку односно члана 224. сада важећег Закона о парничном поступку, предвиђено да за време трајања прекида поступка суд не може предузимати никакве радње о поступку, а ово с разлога што решење о одбачају жалбе као недозвољене (у ситуацији када су за то испуњени услови односно када се испостави да је жалба евидентно изјављена од стране лица коме је пуномоћје престало у моменту смрти странке коју је од тада заступало) не може имати карактер "предузимање радње у парничном поступку" управо зато што се не односи на парнични поступак већ искључиво на решење о прекиду поступка (за које не може бити недозвољено да се доведе до фазе правноснажности). Међутим, иако у случају смрти странке по самом закону наступа прекид поступка, а суд својом одлуком – решењем утврђује прекид поступка, често суд утврди прекид поступка без доказа да је та странка умрла, те уколико жалбу против тог решења изјави пуномоћник те странке тврдећи супротно, таква жалба се не може сматрати да је изјављена од стране неовлашћеног лица и исту суд не може одбацити као недозвољену, већ ће исту, пошто достави противној странци, доставити другостепеном суду ради доношења одлуке о жалби.
16. Питање:
Да ли је дозвољена жалба оца малолетног предлагача против решења првостепеног суда, којим је усвојен предлог и дозвољено склапање брака?
Одговор:
Жалба родитеља малолетног лица изјављена против решења којим се дозвољава закључење брака том малолетном лицу је недозвољена, а будући да је жалбу изјавило лице које није овлашћено за подношење жалбе. Поступак давања дозволе за ступање у брак, регулисан је одредбама Закона о ванпарничном поступку ("Службени гласник СРС", број 25/82, 48/88, "Службени гласник СРС", број 46/95, 18/2005), а материјално правне одредбе на основу којих се даје дозвола за ступање у брак садржане су у Породичном закону Републике Србије ("Службени гласник Републике Србије", број 18 од 24.02.2005. године). Породичним законом Републике Србије прописани су услови за склапање и пуноважност брака, а имају између осталог прописано је да брак не може склопити лице које није навршило 18 година живота (члан 23. став 1.), али да суд може, из оправданих разлога, дозволити склапање брака малолетном лицу које је навршило 16 година живота, а достигло је телесну и душевну зрелост потребну за вршење права и дужности у браку (члан 23. став 2.). Чланом 80. став 1. Закона о ванпарничном поступку, прописано је да се поступак за давање дозволе за ступање у брак покреће предлогом лица које не испуњава законом прописани услов за закључење пуноважног брака, а када ни једно од лица која желе да закључе брак не испуњава прописане услове, поступак се покреће њиховим заједничким предлогом. Из наведене одредбе произилази да уколико је малолетно лице старије од 16 година и жели да закључи брак са пунолетним лицем, да је једино оно овлашћено да донесе дозволу за давање дозволе за ступање у брак, а ако су оба лица која желе да закључе брак малолетна, онда да се поступак покреће само на њихов заједнички предлог. Чланом 81. Закона о ванпарничном поступку, прописано је да предлог мора да садржи личне податке о лицима која желе да закључе брак, са чињенице на којима се заснива и доказе о тим чињеницама, а ако је предлагач малолетан, предлог мора да садржи податке о његовим родитељима. На околност да предлог мора да садржи податке о родитељима предлагача је од значаја, јер суд, пре него што одлучи о предлогу, мора да саслуша и родитеље подносиоца предлога (члан 82. став 2.). Чланом 83. истог Закона, прописано је да му решењем којим му се дозвољава закључење брака суд ће навести лична имена лица између којих се дозвољава закључење брака, док је чланом 84. прописано да против решења којим се одбија предлог да се малолетном лицу дозволи закључење брака, жалбу може да изјави само малолетник и када је поступак покренут заједничким предлогом. Када се пође од наведених одредби то произилази да се поступак за давање дозволе за ступање у брак може покренути само на предлог лица која не испуњава Законом прописане услове за закључење пуноважног брака, у овом случају малолетног лица, које је навршило 16 година живота. Међутим, закон не прописује да је потребна сагласност родитеља да би се дозволила малолетном лицу да склопи брак (будући да изјаве родитеља малолетног лица о личности малолетника, њиховој зрелости и другим околностима, именованим приликама, способностима за самосталан живот имају утицај на доношење одлуке суда), а ту жалбу против решења којим се дозвољава закључење брака може изјавити само лице које је и поднело предлог за доношење тог решења, а не и родитељ малолетног предлагача, пре тога жалба на тако решење родитеља малолетног предлагача недозвољена (јер је изјављено од стране лица које овлашћено за подношење жалбе) и исту треба одбацити.
17. Питање:
У жалби изјављеној против првостепене пресуде странка износи чињенице које би могле бити разлог за враћање у пређашње стање. Да ли ће првостепени суд пре достављања списа другостепеном суду ради одлучивања по жалби по истој поступити као по предлогу за враћање у пређашње стање и поред тога што жалба формално не садржи предлог за враћање у пређашње стање?
Одговор:
У тражењу одговора на питање на које Закон не даје директан одговор, треба поћи од основних одредаба закона, а што у конкретном случају значи од основних одредби Закона о парничном поступку, којима су предвиђена начела парничног поступка. Начело о диспозицији странака (члан 3. Закона о парничном поступку - "Службени гласник Републике Србије", број 125/04 и 111/09, у даљем тексту: стари Закон о парничном поступку и члан 3. важећег Закона о парничном поступку - "Службени гласник Републике Србије", број 72/2011) и начело процесне економије (члан 10. старог Закона о парничном поступку и члан 10. важећег Закона о парничном поступку). Начело диспозиције странака говори о диспозитивности субјективних грађанских права сходно којој на правни субјекат својим правом може да слободно располаже, што значи да од његове воље зависи да ли ће се обратити тужбом суду ради заштите свог права када сматра да је повређено или угрожено, или се неће обратити суду, а уколико се обрати сам не одређује садржину и одбрану заштите права истицањем тужбеног захтева – такозвано је диспозиција тужилачке стране. Од воље тужене стране зависи да ли ће признати тужбени захтев или ће га оспорити и из којих разлога – такозвана диспозиција на тужене стране. Исто тако од воље странке зависи да ли ће се поравнати и на тај начин окончати поступак. Смисао правила о диспозицији странака и да суд не може одлучити у већем обиму него што је тражено, односно не може одлучивати о нечему о чему у захтеву није садржано. Начело диспозиције странака трпи ограничење јер суд неће уважити нерасполагање странака које су у супротности са принудним прописима, јавним поретком и правилима морала (члан 3. став 3. и раније важећег и сада важећег Закона о парничном поступку). Аналогно наведено, пребацујући се на процесно правни терен захтева странака мишљења сам да у ситуацији када странка може да бира да ли ће поднети предлог за враћање у пређашње стање или жалбу или ће предузети обе парничне радње, па одлучи да поднесе само предлог, жалбу, суд не може да третира жалбу као предлог за враћање у пређашње стање. Ово нарочито ако странку заступа стручно лице – адвокат, јер то подразумева да о заштити права странке брине лице које зна Закон и познаје све процесне радње и могућности које у датом тренутку стоје на располагању и не могу најбоље да заштите права странака имајући у виду одредбу члана 85. став 1. и 2. новог Закона о парничном поступку, које установљава правило да пуномоћник странке мора да буде адвокат и да је једини изузетак од тог правила могуће заступање правног лица, где законодавац дозвољава могућност да пуномоћник правног лица не буде адвокат већ дипломирани правник са положеним правосудним испитом који је стално запослен у том правном лицу, мишљења сам да у ситуацији када је жалбом изјављеном против првостепене пресуде писао пуномоћник странке, а у жалби се износе чињенице које би могле бити разлог за враћање у пређашње стање, првостепени суд не може по таквој жалби поступити односно не може је третирати као предлог за враћање у пређашње стање, ако жалба формално не садржи и предлог за враћање у пређашње стање. Уколико пак странку не заступа пуномоћник, не би било противно намери законодавца да жалбу која има формално не садржи и предлог за враћање у пређашње стање, али у којој се износе чињенице које би могле бити разлог за враћање у пређашње стање, првостепени суд третира као предлог за враћање у пређашње стање и по истом поступа пре достављања списа другостепеном суду ради одлучивања по жалби. Ово стога што није битно како је поднесак назван и које су изрази употребљени, већ је битно оно што је странка њиме хтела да постигне и што је била њена воља – намера, приликом подношења поднеска. У прилог овом решењу говори и начело процесне економије (члан 10. раније важећег односно ЗПП који је сада на снази), јер би оваквим поступањем првостепени суд у већини случајева дошао до "уштеде времена". Истом закључку води решење предвиђено чланом 103. став 1. и 6. старог односно чланом 101. и 5. сада важећег ЗПП, којим је предвиђено различито поступање суда са неуредним, односно непотпуним поднеском, у зависности од тога да ли је поднесак поднела странка или је поднесак у име странке поднео пуномоћник односно јавни правобранилац или јавни тужилац. Подразумева се да је, да би суд поступао по предлогу за враћање у пређашње стање када жалба формално не садржи предлог за враћање у пређашње стање, али њена садржина указује на исто, неопходно да буду поштовани рокови предвиђени чланом 112. раније важећег Закона о парничном поступку, односно члана 110. Закона о парничном поступку који је на снази.